מעצר ימים לעומת מעצר עד תום ההליכים – מהם ההבדלים?

מעצר ימים ומעצר עד תום ההליכים – מה ההבדלים?

לפני שנסביר מהו מעצר ימים ומהו מעצר עד תום ההליכים, חשוב להדגיש כי שני סוגים המעצרים הללו אינם נועדו למטרות ענישה, היות שבשני ההליכים טרם הוכחה אשמתו של החשוד או הנאשם ואותו אדם מצוי בחזקת חף מפשע. בכתבה זו, עורך דין פלילי מסביר מה ההבדל בין מעצר ימים בהליך הפלילי למעצר עד תום ההליכים ועל חשיבות הייצוג המשפטי בשני ההליכים הללו.

מהו מעצר ימים?

מעצר ימים הוא מעצר שנועד לצרכי חקירה, כאשר העצור מצוי בסטאטוס של "חשוד". כאשר עסקינן במעצר ימים, אזי תכלית המעצר הינה להגביל את חירותו של החשוד בשל חשש ממסוכנתו, כאשר קיים חשש כי החשוד ישבש הליכי חקירה או כאשר יש צורך לנקוט בפעולות חקירה שלא ניתן לבצען אלא כאשר החשוד במעצר.

מהם התנאים להארכת מעצר ימים?

לפני שנסביר מהם התנאים להארכת מעצר ימים, חשוב לציין כי כאשר אדם נחקר תחת אזהרה במשטרה, אזי בתום חקירתו הוא ישתחרר בתנאים מגבילים או ללא תנאים כלל, או שאותו אדם ייעצר. ככל שהקצין הממונה על החקירה הורה על מעצרו של אדם, אזי בהתאם לחוק ניתן לעצרו לפרק זמן מרבי של 24 שעות. לאחר מכן, ככל שהיחידה החוקרת מעוניינת בכך שהחשוד ימשיך לשהות במעצר, עליה להגיש בקשה להארכת מעצר לבית המשפט. במסגרת הבקשה להארכת מעצר, היחידה החוקרת מיוצגת על ידי טוען מעצרים מטעמה, ואילו החשוד מיוצג על ידי עורך דין מעצרים, במסגרת הדיון בבקשה להארכת מעצר בית המשפט שוקל את התנאים הבאים:

ראשית, בית המשפט יורה על מעצרו של החשוד רק כאשר קיים יסוד סביר לחשד כי החשוד שהובא בפניו אכן ביצע עבירה. בנוסף ובאופן מצטבר, בית המשפט ישקול אם מתקיימת אחת מעילות המעצר הבאות:

  1. שיבוש הליכי חקירה.
  2. מסוכנות לציבור.
  3. מעצר לצורך ביצוע פעולות חקירה שלא ניתן לבצען אלא כאשר החשוד מצוי במעצר. למשל: הכנסת מדובב.

כאן המקום להדגיש כי אף אם עילות המעצר מתקיימות וגם אם קיים חשד סביר כי החשוד ביצע את העבירה המיוחסת לו, על בית המשפט לשקול את האפשרות לשחרר את החשוד בתנאים, אשר מחד פגיעתם בחירותו של החשוד פחותה, ומאידך יאפשרו ליחידה החוקרת לבצע את עבדותה.

מהו מעצר עד תום ההליכים?

בניגוד למעצר ימים אשר בו העצור מצוי בסטאטוס של חשוד, בהליך מעצר עד תום ההליכים העצור מצוי בסטאטוס של נאשם. קרי, אדם שהוגש נגדו כתב אישום. במסגרת הבקשה למעצר עד תום ההליכים, המאשימה (מדינת ישראל באמצעות שלוחת התביעות המשטרתית או הפרקליטות) מבקשת מבית המשפט כי הנאשם ייעצר עד לסיום ההליך הפלילי וזאת בשל חשש ממסוכנותו או שיבוש הליכי משפט.

מהם התנאים למעצר עד תום ההליכים?

התנאים למעצר עד תום ההליכים דיי זהים לתנאי הקבועים במעצר ימים. כאן המקום להדגיש כי בשני המקרים קיימת חשיבות מכרעת בבחירות עורך דין פלילי לייצוג בשני ההליכים הללו. להלן התנאים אותם שוקל בית המשפט בעת הארכת מעצר עד תום ההליכים:

  1. ראיות לכאורה – נבחנת השאלה האם קיימת תשתית ראייתית בסיסית לאשמתו של הנאשם בכתב האישום המיוחס לו.
  2. שיבוש – אם הנאשם ישתחרר, הוא ישבש הליכי משפט, לרבות השפעה על עדים או העלמת ראיות בצורה כזו או אחרת.
  3. מסוכנות – מעשיו של הנאשם עלולים לסכן את שלום הציבור.

בדומה למעצר ימים, גם כאשר כלל התנאים מתקיימים, על בית המשפט לבחון את האפשרות לשחרורו של הנאשם לחלופת מעצר כגון מעצר בפיקוח אלקטרוני או מעצר בית.