רשם סימני מסחר –  מה זה ולשם מה זה קיים?

במהלך השנים, אנחנו למדנו לזהות סימנים מסוימים עם חברות ובתי עסק מסוימים. אם אנחנו נראה סימן, סמל או עיצוב מסוים ברחוב או בכלי תקשורת, גם מבלי שיהיה מצוין שם החברה אנחנו נדע למי הוא שייך ומה הוא מבטא.

מדובר על סימני מסחר אשר יש להם משמעויות שונות, בראש ובראשונה כלכליות, ועל כן הזכויות עליהם שייכות לבעליהם, קרי לבעלי החברות והעסקים שייצרו אותם ומשתמשים בהם. גם אם מדובר על סימן מסחרי שעוצב לחברה על ידי גורם חיצוני (מעצב שאיננו שכיר שלה), מעצם זה שהיא רכשה את הסימן ורשמה אותו על שמה, הופך אותו לשלה באופן בלעדי.

רשם סימני מסחר הוא הגורם אשר אחראי לרשום סימנים מסחריים של חברות שונות על פי בקשתן. הרעיון הוא פשוט, נניח אנחנו יוצרים לוגו מסוים לחברה שלנו, על מנת שאף גורם אחר לא יוכל להשתמש בו ללא אישורנו, אזי שאנחנו רושמים את הסימן שייצרנו אצל הרשם וכך הזכויות שלו שייכות לנו, איש שלא יכול להשתמש בו ללא אישור שלנו ומבלי לשלם לנו על כך.

למה חשוב לרשום סימני מסחר?

הדבר הראשון שאפשר וצריך לחשוב עליו כשמדברים על החשיבות של רשם סימני מסחר הוא, אם אנחנו רוצים להתמודד עם זיופים ולא לתת להם מקום, הרי שיש חשיבות לכך שהזכויות על סימני מסחר יהיו שייכים לחברה המקורית. אחרת מה שעלול לקרות זה שכל אחד יוכל להשתמש בסימן המסחרי של חברות שונות ולהפיץ מוצרים שאינם שייכים לה.

זה נכון לא רק בהיבט של זיופים זה נכון גם בהיבט של פרסום. גורמים שונים יכולים להשתמש בסימני מסחר שאינם שלהם, בשביל לפרסם עסקים, מוצרים ושירותים שונים שאינם קשורים אל החברה כלל. זה יכול להשפיע עליה כלכלית וכן באופנים נוספים.

כמובן שיש גם היבט של חיקוי והטעייה של הציבור. כלומר, נניח ולחברה מפורסמת יש לוגו מוכר, אזי שגורמים מסוימים עלולים לחקות את הלוגו ולהטעות את הציבור, כאילו מדובר במוצר השייך לחברה אחרת. ברגע שהלוגו הוא סימן מסחרי רשום, אזי שמעשה כזה הוא עבירה פלילית.

איך רושמים סימן מסחרי?

ברגע שמייצרים לוגו או כל סימן אחר ומבקשים להשתמש בו, אזי שיש אפשרות לרשום אותו אצל רשם סימני מסחר, בעזרת המסמכים המתאימים כולל עיצובים שונים של הסימן. אחרי תהליך הרישום, הסימן ייכנס באופן רשמי לרשומות השונות, כולל למנוע חיפוש ייחודי בו אנשים יכולים להיעזר לצרכים שונים.

לסיכום, סימן מסחרי הוא כלי חשוב בין אם זה לצורכי שיווק ופרסום ובין אם זה לצורכי מסחר. לכן, חברות משקיעות הרבה מאוד משאבים בתהליך הפיתוח והעיצוב שלו, והן לא יהיו מוכנות לוותר עליו כל כך מהר או להסכים שיעשו בו שימוש ללא רשותן.