אני מתפטר! לא, אתה מפוטר!

אין מי שלא מכיר את המצב בו צריך לעזוב מקום עבודה. לעיתים אנו עוזבים מקום עבודה מתוך כעס ולעיתים קרובות יותר בגלל נסיבות החיים המשתנות. עם זאת, תמיד לפני העזיבה עולה השאלה "מי חייב למי וכמה". עזיבה של מקום עבודה מבחירה לעיתים משאירה רק חובות כלפי המעסיק ואינו זכאי לפיצויים. פיטורין מצד המעסיק מצריכים עמידה בחוקים ברורים אשר מגדירים מי מותר לפטר, מתי, למה ומה הם הפיצויים אותו צריך להעניק למפוטר.

סיטואציות של פיטורין והתפטרות ממקום העבודה אינם שחור לבן, ישנם מצבים בהם המתפטר יקבל פיצויים מהמעסיק. מצבים אלה הם רבים משניתן לחשוב ועם זאת יש בלבול רב הן מצד המעסיק והן מצד המועסק.

בלבול זה מצד המעסיק יכול או לבזבז כספים לעסק כאשר נותן פיצויים אותם לא צריך לתת או להעמיד אותו בפני תביעה כאשר אינו מעניק את הזכויות המגיעות למתפטר. בלבול מצד המתפטר מביא לכך שאינו יודע מה יכול לדרוש או לחילופין אינו גלוי בנוגע לסיבת ההתפטרות האמיתית וכך לא במתכוון מונע מעצמו את הפיצויים אליהם זכאי.

 

התפטרות בדין מפוטר

ישנם פעמים רבות בהם ניתן להתפטר מהעבודה והמעסיק חייב לשלם פיצויים ולתת את התנאים אותם יתן לפי החוק לאדם מפוטר. מצבים אלה הם רבים והנפוצים שבהם:

התפטרות לשם טיפול בילד- יולדת שעוזבת את מקום עבודתה עד תשעה חודשים אחריי הלידה לשם טיפול בילד זכאית לקבל פיצויי פיטורין.

 

  • מצב בריאותי שלא מאפשר עבודה – מצב בריאותי שלא מאפשר עבודה הינו מצב בו האדם לא יכול להמשיך לעסוק בתחום מתוקף בעיה בריאותית או נאלץ להפסיק את עבודתו כדי לטפל בבן משפחה עם בעיה בריאותית.

 

  • התפטרות בעקבות הרעה בתנאים – הרעה בתנאי העבודה או שינוי משמעותי בתנאי העבודה שלא ניתן לעובד לעבוד בתנאים אלה.

 

  • מעבר דירה – לא כל מעבר דירה מצדיק התפטרות בדין מפוטר ישנם תנאים בהם מעבר דירה נחשב לפרמטר המחייב זאת. מעבר דירה בעקבות גירושין, מעבר בעקבות נישואין כאשר עוברים אל העיר של אחד מבני הזוג ומעבר דירה לחו"ל עם בן/בת הזוג בעקבות שליחות.

 

  • מתגייסים למשטרה, שירות סדיר או מתנדבים בשירות לאומי – עזיבת עבודה בעקבות גיוס או התנדבות לשירות לאומי אינה נחשבת התפטרות ולכן יקבלו את כל הזכויות של אדם שפוטר מהעבודה.

 

בנוסף מקרים כמו מוות של העובד או מוות של המעסיק גם הם נכנסים בחוק למרות שאינם התפטרות אקטיבית או פיטורין אקטיביים של מצד אף צד.

כל אחד ממקרים אלה ועוד מקרים נוספים המזכים את המתפטר בזכויות של מפוטר תלויים בגורמים נוספים ובעלי תנאים רבים. ייעוץ עם מומחה דיני עבודה היא הבחירה הטובה ביותר למעסיקים ומועסקים כאשר נתקלים במצב של התפטרות בדין פיטורין.